Wil je weten of u uw doelgroepverminderingen kan behouden als u uw eenmanszaak overzet in een vennootschap of wat er gebeurt als u een deel van uw activiteiten overdraagt? Lees dan zeker verder. In deze blog geven we wat algemene duiding en een aantal aandachtspunten mee.
Wat zijn doelgroepverminderingen?
Doelgroepverminderingen zijn maatregelen om de werkgeversbijdragen te verminderen, waardoor het kostenplaatje voor de werkgever kleiner wordt. Werkgevers hebben dus alle belang dat dit kan worden behouden. Er zijn verschillende soorten doelgroepverminderingen:
- voor oudere werknemers,
- eerste aanwervingen,
- langdurig werkzoekenden,
- collectieve arbeidsduurverminderingen en 4-dagenweek,
- jonge werknemers,
- midden- en laaggeschoolden,
- herstructureringen en
- huispersoneel.
De meest bekende doelgroepvermindering is deze van de eerste werknemer waarbij een werkgever voor deze werknemer onder bepaalde voorwaarden vrijgesteld is om sociale bijdragen te betalen.
Wat gebeurt er bij een overname?
De vraag is: kan de werkgever deze doelgroepvermindering behouden bij een juridische wijziging of herstructurering? Bijvoorbeeld bij de omzetting van een eenmanszaak naar een vennootschap of verkoop van het handelsfonds aan een andere vennootschap. Hier is de algemene regel dat de doelgroepvermindering vervalt bij overdracht naar een nieuwe werkgever. Deze nieuwe werkgever kan echter een aanvraag indienen bij de RSZ om, samen met de overgenomen werknemer, ook zijn/haar bijhorende doelgroepvermindering te behouden. De RSZ gaat dan na of alle wettelijke vereisten zijn voldaan om de doelgroepvermindering te behouden. Wij sommen de belangrijkste aandachtspunten op.
Belangrijkste aandachtspunten.
1) Er moet altijd een schriftelijke overeenkomst zijn waarin de overname wordt vastgelegd.
Dit mag een onderhandse overeenkomst zijn zolang deze overeenkomst verduidelijkt dat het om een effectieve overname gaat (inbreng, fusie, splitsing) en niet om een loutere verschuiving van personeel. Deze overeenkomst wordt nagekeken door de RSZ waardoor een overeenkomst dus in alle gevallen aangewezen is (zelfs bij loutere overdracht van een eenmanszaak naar een BV).
In deze overeenkomst moet worden gespecifieerd wie de oude en nieuwe werknemer is met vermelding van naam, adres en ondernemingsnummer. Het mag dezelfde persoon zijn die optreedt voor beide vennootschappen zover de bedoeling van de overdracht voldoende duidelijk is.
Het moet daarnaast voldoende duidelijk en concreet zijn welke activa en goederen worden overgedragen. Dit is met name een omschrijving van de activiteiten die worden overgedragen alsook een specifieke en gedetailleerde oplijsting van alle materiële of immateriële goederen die worden overgedragen (personeel, goodwill, inboedel, …).
Verder moet er ook gespecifieerd worden wat het personeelsbestand is dat wordt overgedragen met een detail van de persoonsgegevens van de werknemers met specificatie van de doelgroepverminderingen die men wil overnemen.
De prijs zal ook uit de overeenkomst moeten blijken. Wordt er enkel een symbolische prijs betaald, zal geduid moeten worden wat de motieven hierachter zijn.
Het moet ook duidelijk zijn wat de datum van overname is en wat de datum van ondertekening is. Dit is belangrijk om te bepalen wanneer het personeelslid overgaat. Bovendien moet de overeenkomst bestaan vóór het personeel overgaat (of in bepaalde gevallen uiterlijk 3 maanden erna).
2) Er moet een modelverklaring worden ingevuld waarbij de aanvraag tot voortzetting gevraagd wordt.
In eerste instantie moet verduidelijkt worden onder welke specifieke situatie men valt en wat voor soort overname dit betreft.
Er moet ook uitdrukkelijk worden verklaard dat de nieuwe werkgever hoofdelijk gehouden zal zijn tot betaling van het achterstallig loon van deze werknemers. Wij zijn eveneens voorstander om dit ook in de overnameovereenkomst te bepalen om alle discussies te vermijden.
Daarnaast moet er duidelijk worden opgelijst over welke werknemers dit gaat en vanaf welke periode dit ingaat.
Ten slotte moet de overnameovereenkomst met alle bijlagen ook worden bijgevoegd.
Voorkom problemen: bereid de overdracht tijdig en correct voor.
Samengevat zal veel afhangen van de formulering in de overeenkomst en de wijze waarop dit aan de RSZ wordt voorgelegd. Vaak worden wij geconsulteerd als de overname al is gebeurd en de RSZ de verderzetting weigert. Het is echter gemakkelijker om dit probleem te verhelpen en al bij de overname na te denken over de te bewandelen weg en de hierbij nodige documenten. Uiteraard kan Mint advocaten u helpen bij opmaak van deze documenten.
Laat uw overdracht juridisch screenen door onze specialisten en bescherm uw RSZ-voordelen – neem tijdig contact op met Mint Advocaten.