De vrijheid van ondernemen impliceert dat u als ondernemer zelf kunt beslissen hoe u alles aanpakt. Deze vrijheid is uiteraard niet onbeperkt. Iedere onderneming moet rekening houden met een aantal regels. Niet alleen als u samenwerkt met consumenten, maar ook ten aanzien van ondernemingen.
Zo mag een onderneming niet zomaar de belangen van een andere onderneming schaden, om hier zelf voordeel uit te halen. De spelregels in dit kader worden verduidelijkt in de wetgeving inzake oneerlijke marktpraktijken tussen ondernemingen.
Een oneerlijke marktpraktijk is een containerbegrip. Het is onduidelijk wat al dan niet als oneerlijke praktijk kan beschouwd worden. Wij wensen jullie dan ook wegwijs te maken in deze materie.
Eerst en vooral dient opgemerkt te worden dat oneerlijke praktijken zowel misleidende als agressieve marktpraktijken kunnen zijn.
Een misleidende praktijk brengt met zich mee dat een ondernemer bedrogen wordt over een aantal belangrijke elementen en op basis van die foutieve informatie een transactie sluit. Zonder foutieve of achtergehouden informatie zou de ondernemer in elk geval een andere beslissing genomen hebben.
Een agressieve marktpraktijk daarentegen houdt onder andere dwang, ongepaste beïnvloeding of intimidatie in. Opnieuw zorgen deze omstandigheden ervoor dat dat een ondernemer een transactie sluit die hij normaliter niet had genomen.
Wij begrijpen dat alle regelgeving ervoor zorgt dat u als ondernemer het bos niet meer door de bomen ziet. Deze maand proberen wij u aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden te verduidelijken wat allemaal als een oneerlijke marktpraktijk kan beschouwd worden. Wij zullen benadrukken waar u op moet letten.
- De eerste case gaat in op misleidende reclame via het internet. Is er sprake van een oneerlijke marktpraktijk als u via Google gaat adverteren op de naam van een concurrent om zo uw eigen onderneming in de kijker te zetten?Oneerlijke marktpraktijken: wat is misleidende reclame?Als onderneming is het belangrijk om uw activiteiten in de kijker te zetten. Digitale reclame en advertenties via Google Ads zijn hierbij essentieel. De vraag is hoe ver u hierin mag gaan en of u bijvoorbeeld mag adverteren op de merknaam van een concurrent? Google Ads Iedereen zoekt vandaag via Google. Voor ondernemingen is het dan ook interessant om te adverteren op Google. Zo kunnen ze er voor zorgen dat ze zo hoog mogelijk worden getoond indien er naar relevante producten of diensten zoals die van hun onderneming wordt gezocht. Dit gebeurt op basis van een advertentie van de onderneming. […]Lees meer
- De tweede case gaat in op het eenzijdig doorvoeren van een prijsstijging. Kunt u als ondernemer zomaar een prijswijziging doorvoeren zonder beschuldigd te worden van een oneerlijke marktpraktijk? Wat als u de mogelijkheid tot prijswijziging nooit heeft gecommuniceerd aan uw klanten?Mag ik informatie over de prijs achterhouden en deze daarna eenzijdig wijzigen?Wat is misleidend? Als u als onderneming geen of verkeerde informatie geeft aan een andere onderneming over de belangrijke elementen van een samenwerking zoals het product dat u aanbiedt, de beschikbaarheid van het product, de prijs,…. Indien de onderneming correct geïnformeerd was geweest over deze belangrijke elementen, had zij vermoedelijk niet besloten om de samenwerking aan te gaan met u. Ook ontbrekende of foutieve informatie over de prijs die een onderneming moet betalen, kan dus een misleidende marktpraktijk zijn. Stel u bent aan het onderhandelen met een andere onderneming over een contract dat jullie wensen te sluiten. De samenwerking wordt […]Lees meer
- De derde case gaat in op uw verplichtingen als ondernemer om garantie te geven. Is er sprake van een oneerlijke marktpraktijk als u als ondernemer garantie geniet van de producent, maar beslist om deze garantie niet te laten doorwerken naar uw klanten? Kan u beschuldigd worden van een misleidende marktpraktijk als u uw klanten niet correct inlicht over de rechten die zij hebben inzake garantie?Uw garantieverplichtingen als ondernemerVerkoopt u producten aan consumenten? Hou dan rekening met de wettelijke garantie. In België (en bij uitbreiding in heel Europa) geldt een wettelijke garantietermijn van twee jaar. Een consument kan u als verkoper dus nog twee jaar na de verkoop aanspreken voor een defect of gebrek aan het product dat hij/zij bij u kocht. Sinds 1 juni 2022, is het wettelijk recht van de consument verder uitgebreid. De klant beschikt nu ook effectief over een garantietermijn van twee jaar. Sinds de nieuwe regeling wordt namelijk automatisch vermoed dat het defect al aanwezig was bij de levering, de klant moet dit […]Lees meer
Aan de hand van de cases wensen wij een leidraad te bieden voor een aantal praktijken en hoe u deze best aanpakt om steeds conform de toepasselijke wetgeving te handelen.