Oneerlijke marktpraktijken: wat is misleidende reclame?

Google Ads en het gebruik van concurrentnamen: Ethiek en transparantie in digitale advertenties.

"Zie er steeds op toe dat alles op een correcte manier verloopt. Durf ook zeker eens te polsen naar het beleid dat uw sociale media partner voert."

Als onderneming is het belangrijk om uw activiteiten in de kijker te zetten. Digitale reclame en advertenties via Google Ads zijn hierbij essentieel. De vraag is hoe ver u hierin mag gaan en of u bijvoorbeeld mag adverteren op de merknaam van een concurrent?

Google Ads

Iedereen zoekt vandaag via Google.

Voor ondernemingen is het dan ook interessant om te adverteren op Google. Zo kunnen ze er voor zorgen dat ze zo hoog mogelijk worden getoond indien er naar relevante producten of diensten zoals die van hun onderneming wordt gezocht. Dit gebeurt op basis van een advertentie van de onderneming.

Het is niet ongebruikelijk dat specifiek wordt geadverteerd op de naam van een concurrent.
Met andere woorden ga je Google betalen om in de zoekresultaten bovenaan te staan als iemand de naam van uw concurrent zou googelen (Google Ads genoemd).

Bijvoorbeeld “Pepsi” zou kunnen adverteren op het woord “Coca-Cola”. Zoekt er iemand naar het woord “Coca-Cola” zal Pepsi met haar gekozen advertentietekst tussen de zoekresultaten staan.

Oneerlijke marktpraktijken

In principe is dit niet verboden.

Het is wel verboden als er sprake is van oneerlijke markpraktijken.

Dit is het geval wanneer er verwarring wordt gecreëerd tussen het zoekwoord en de gekozen advertentietekst. Met andere woorden moet het voor de persoon die de zoekwoorden invoert duidelijk zijn dat het over een concurrent gaat en niet over de onderneming waarop men heeft gezocht. Pepsi zal in haar advertentie zelf dus niet mogen verwijzen naar Coca-Cola en zich als haar concurrent voordoen, bijvoorbeeld: “Bestel hier de nieuwe Coca-Cola” met verwijzing naar haar website pepsi.be.

Daarnaast mag u een geregistreerde merknaam van een concurrent ook niet gaan misbruiken om een andere onderneming te promoten. Pepsi mag dus ook niet zomaar schrijven: “Pepsi is niet alleen veel lekkerder maar ook veel gezonder dan Coca-Cola”.

Conclusie

De naam van een concurrent gebruiken als zoekwoord in Google Ads is op zichzelf geen verboden marktpraktijk. Of deze praktijk ethisch is, is dan weer een andere vraag.

Wilt u zelf weten wat kan en mag bij het online adverteren van uw onderneming of krijgt u te maken met oneerlijke reclamevoering door een concurrent, dan kunnen wij samen met u de mogelijkheden bespreken en bekijken.

Aarzel niet ons te contacteren.

Wij benadrukken ook het belang van goede afspraken met uw sociale media partner indien deze zaken worden uitbesteed. Zie er steeds op toe dat alles op een correcte manier verloopt. Durf ook zeker eens te polsen naar het beleid dat uw sociale media partner voert.

Vragen of meer informatie

Contacteer ons

Hebt u vragen of wenst u meer informatie? Aarzel dan niet om ons te contacteren. 

Blijf steeds op de hoogte en volg onze updates

Ondernemingsrecht

Gerelateerd nieuws

Maak het einde van een arbeidsovereenkomst GDPR-proof! Download de checklist voor privacy en data
Exclusiviteitsbedingen in arbeidsovereenkomsten zijn alomtegenwoordig.
Een niet-concurrentiebeding is voor veel werkgevers een cruciale clausule
Niet-afwervingsbeding in het kader van uitzendarbeid
De meest essentiële clausules in een arbeidsovereenkomst.
Een huurcontract wordt in principe gesloten voor negen jaar maar loopt niet noodzakelijk automatisch af.

Gratis

Voorstel op maat

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist