Een prioriteit van de regering is om zoveel mogelijk mensen (opnieuw) toegang te laten krijgen tot de arbeidsmarkt. De re-integratie van langdurig zieke werknemers heeft dan ook een prominente plaats in het federaal regeerakkoord. Er wordt tevens werk gemaakt van preventie.
In deze blog zetten we de belangrijkste (mogelijke) initiatieven voor u op een rij. Het is niet duidelijk of deze uiteindelijk zullen worden uitgevoerd, enige terughoudendheid is dus zeker op zijn plaats.
De voornaamste nieuwigheden zijn:
Voor de werkgever
- De werkgever hoeft geen drie maanden te wachten om een formeel of informeel re-integratietraject op te starten. Hij kan, mits toestemming, een re-integratietraject opstarten vanaf de eerste dag ziekte.
- De wachtperiode wordt verkort van negen naar zes maanden ononderbroken arbeidsongeschiktheid alvorens kan worden overgegaan tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst omwille van medische overmacht.
- Werkgevers worden verplicht om binnen de acht weken na de arbeidsongeschiktheid door hun externe preventiedienst een inschatting te laten maken van het arbeidspotentieel van hun werknemers.
- De werkgever moet informatie delen over werknemers die meer dan één maand arbeidsongeschikt zijn, en dit via het TRIO-platform.
- De werkgever moet inzetten op preventie via de welzijnswet en de implementatie daarvan in het arbeidsreglement.
Voor de werknemer
- Het ziekteverzuim verminderen door de afwezigheid zonder ziekteattest te beperkten tot maximaal twee dagen per jaar.
- Indien de arbeidsongeschikte met arbeidspotentieel zich niet inschrijft bij de VDAB, wordt dit doorgegeven aan het RIZIV en de mutualiteiten, zodat de arbeidsongeschiktheid kan worden geëvalueerd.
- Voor langdurig zieken (langer dan één jaar) wordt een re-integratietraject verplicht.
- De arbeidsongeschikte die niet meewerkt aan een re-integratietraject kan gesanctioneerd worden: vermindering van 10 % van de uitkering of schorsing van de uitkering bij het niet ingaan op een uitnodiging van een arts.
- De werknemer zal pas na acht weken werkhervatting opnieuw recht hebben op gewaarborgd loon.
- De federale overheid heeft beloofd om de sociale en fiscale regelgeving aan te passen zodat werken voor langdurig zieken opnieuw lonend wordt.
- Toelating van de behandelend arts of arbeidsarts volstaat om een progressieve werkhervatting te starten (i.p.v. toelating van de adviserende arts van de mutualiteit).
Voor de behandelend arts
- De behandelende arts dient na te gaan of de arbeidsongeschikte werknemer nog geschikt is voor aangepast of ander werk. Hiervoor wordt een geschiktheidsattest in het leven geroepen.
- Invoering van de “verantwoordelijke behandelend arts” , die zorgen voor een globaal medisch dossier en schrijven de arbeidsongeschiktheid voor langer dan twee maanden voor.
- Het voorschrijfgedrag zal gemonitord en eventueel gesanctioneerd worden.
- Er komt een meldpunt voor verdachte ziekteattesten bij SIOD.
Daarnaast wordt ook ingezet op (financiële) responsabilisering van de ziekenfondsen om actie te ondernemen ten aanzien van arbeidsongeschikten. De regionale bemiddelingsdiensten zullen worden aangespoord om elke arbeidsongeschikte, erkende werkzoekende binnen de maand actief te benaderen.
Hierboven werden de belangrijkste punten in het federaal regeerakkoord besproken. Deze maatregelen zien er veelbelovend uit, maar het is afwachten of ze ook daadwerkelijk worden gerealiseerd.
Blijf voorbereid op wat komt.
De hervormingen rond re-integratie kunnen een grote impact hebben op uw organisatie of uw rechten als werknemer. Heeft u vragen of wenst u begeleiding op maat? Contacteer ons.