Uw klant betaalt niet: wat nu gedaan?

Dit blogartikel bespreekt de nieuwe regels met betrekking tot onbetaalde facturen en incasso bij consumenten.

Als ondernemer bent u vermoedelijk al meermaals geconfronteerd met klanten die uw facturen niet betalen. Dit is uiteraard zeer vervelend en brengt heel wat achternageloop met zich mee. Indien u algemene voorwaarden hebt, kan het zijn dat deze uitdrukkelijk bepalen dat u in dat geval interesten en/of een schadebeding mag aanrekenen.

Een nieuw wetgevend initiatief gaat uw vrijheid op dit vlak voor een deel beperken. Het is dus belangrijk dat u de nieuwe regels kent en dat uw algemene voorwaarden hieraan aangepast worden. Vooral als u met consumenten samenwerkt, moet u een aantal nieuwe regels in rekening nemen.

De nieuwe regels zijn van toepassing vanaf september 2023 in uw relatie met consumenten. Zo zal u niet zomaar kunnen overgaan tot invordering en zijn er heel wat verplichtingen voor de ondernemer voorzien. U bent dus best op uw hoede.

Eerste herinnering

Bij deze eerste herinnering kunt u nog geen interesten of een forfaitair schadebeding vorderen. U geeft de consument namelijk nog een kans om de openstaande bedragen te betalen. Betaalt de klant nog niet na die termijn? Dan is het logisch dat u als ondernemer de contractueel bepaalde interesten en schadebedingen vordert van de klant.

Belangrijk is dat de herinnering een aantal verplichte vermeldingen moet bevatten zoals: het verschuldigd bedrag, het bedrag van het schadebeding dat gevraagd zal worden bij niet-betaling, een beschrijving van de diensten die de schuld hebben doen ontstaan, …

Herinneringskosten

U kunt niet zomaar herinneringskosten aanrekenen aan de klant. Voor de verplichte eerste herinnering mag u bovendien geen kost aanrekenen aan de klant, voor latere herinneringen is dit wel mogelijk. Werkt u regelmatig bv. op maandbasis samen met eenzelfde klant, dan mag u zelfs geen herinneringskosten rekenen indien uw klant drie maand niet betaalt. Pas vanaf de vierde maand kan u in dat geval herinneringskosten rekenen.

Let er wel op dat eenmaal u kosten rekent voor herinneringen dat de kost niet hoger mag liggen dan 7,50 EUR, te vermeerderen met de kost voor verzending.

Interesten en schadebedingen worden beperkt

Ten aanzien van consumenten kunt u niet zomaar de interesten en schadebedingen vragen die u wilt.

De wetgever ziet streng toe op de bescherming van de consument, en voorziet daarom een beperking van de interesten en schadebedingen, rekening houdend met het factuurbedrag.

Zo moeten de interesten beperkt worden tot de wettelijke interesten, en kan contractueel niet voorzien worden in hogere interesten.

De forfaitaire vergoeding mag niet hoger zijn dan 20,00 EUR als het openstaande bedrag 150,00 EUR of minder bedraagt. Voor een schuld tussen 150,00 EUR en 500,00 EUR, kan een forfaitaire vergoeding van 30,00 EUR vermeerderd met 10% van het openstaande bedrag gerekend worden. Voor elke schuld hoger dan 500,00 EUR kunt u als ondernemer een forfaitaire vergoeding eisen van 65,00 EUR vermeerderd met 5% van het openstaande bedrag, zonder ooit de grens van 2000,00 EUR te overschrijden.

Voorzien uw algemene voorwaarden toch een andere regeling? Dan zal hier geen rekening mee worden gehouden en zal u geen interesten en/of schadebeding kunnen vragen van uw klant. Het is dus zeker belangrijk uw algemene voorwaarden aan te passen aan deze nieuwe regels.

Vragen of meer informatie

Contacteer ons

Hebt u vragen of wenst u meer informatie? Aarzel dan niet om ons te contacteren. 

Blijf steeds op de hoogte en volg onze updates

Ondernemingsrecht

Gerelateerd nieuws

Bitcoin geen wettig betaalmiddel in België: loon in BTC niet erkend, volatiliteit hindert snelle doorbraak.
Hof Van Cassatie herbekijkt wederkerigheid in aanneming: schadevergoeding én betaling kunnen worden verrekend.
Keten van onderaannemers: vanaf 1 januari 2025 strengere regels en grotere aansprakelijkheid. Wees voorbereid!
Boek 6 herzien: samenloopverbod en quasi-immuniteit weg. Houd contracten actueel en bescherm uw aansprakelijkheid
Maak het einde van een arbeidsovereenkomst GDPR-proof! Download de checklist voor privacy en data
Exclusiviteitsbedingen in arbeidsovereenkomsten zijn alomtegenwoordig.
Een niet-concurrentiebeding is voor veel werkgevers een cruciale clausule

Gratis

Voorstel op maat

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist