Uw cashflow kan beïnvloed worden door verschillende aspecten. U dient hierbij rekening te houden met een aantal zaken. Op welke termijn betaalt u uw leveranciers, onderhandelt u een korting contant…?
Een onzeker gegeven, dat nochtans een grote impact heeft op uw cashflow, is het gedrag van uw debiteuren. U bent immers niet zeker of uw klant gaat betalen en wanneer. Daarenboven kunt u zichzelf nooit voor de volle 100% beschermen tegen een eventueel faillissement van een klant of procedures waarbij uw kant beschermd wordt tegen zijn schuldenaars.
Het is evenwel van belang om in uw bedrijfsvoering een logische en kordate facturatiestroom te hanteren. Uw debiteurenbeheer moet op punt staan.
Debiteurenbeheer
Let wel, zowel in een B2B- als in een B2C-context, bent u gebonden tot andere verplichtingen in het kader van dit debiteurenbeheer. U doet er goed aan reeds van de start duidelijk te communiceren naar uw klanten over hoe u handelt in het geval van niet-betaalde facturen. U doet dit best via uw algemene voorwaarden.
Algemene voorwaarden moeten steeds ter kennis gebracht worden aan uw klant vooraleer u gaat samenwerken met een klant. Naast deze kennisgeving, is ook een aanvaarding door uw klant essentieel. In een B2B-context kan de aanvaarding stilzwijgend gebeuren bv. op basis van een langdurige handelsrelatie. In een B2C-context zal u steeds de uitdrukkelijke aanvaarding moeten bekomen van de klant-consument. Dergelijke uitdrukkelijke aanvaarding gebeurt best door ondertekening van de algemene voorwaarden.
Wat bij niet-betaling?
Zoals reeds aangegeven dient u in geval van niet-betaling van uw facturen rekening te houden met verschillende regels. Hieronder voorzien wij in een duidelijk overzicht waarin de verschillen naar voor komen tussen een professionele klant en een particuliere klant:
Stappen | Betalingstermijn | Interesten | Schadebeding | |
B2B | Ingebrekestelling | Standaard 30 dagen Maximaal 60 dagen | Automatisch Vrij te bepalen Wet: 10,5% | Vrij te bepalen Wet: 40,00 EUR |
B2C | Betalingsherinnering Ingebrekestelling Minimale inhoud | Geen minimale/maximale betalingstermijn | Wachttermijn 14 dagen Maximum 10,5% | 20,00 EUR: < 150,00 EUR 30,00 EUR +10%: 150,01 EUR – 500,00 EUR 65,00 EUR+ 5%: > 500,00 EUR |
In elk van de gevallen blijft het van belang om uw debiteuren van nabij op te volgen en de achterstallen niet te hoog te laten oplopen. Het is bovendien belangrijk om in uw algemene voorwaarden aan te halen dat een niet tijdige betaling van de factuur tot gevolg heeft dat alle facturen onmiddellijk opeisbaar worden en dat u uw diensten zult opschorten tot er effectief een betaling van de factuur volgt.
Gaat de klant na het doorlopen van uw facturatiestroom niet spontaan over tot betaling dan zal u een derde partij dienen in te schakelen. Wij helpen u graag verder met het invorderen van uw facturen.
Heeft u hier nog vragen over? Contacteer ons gerust.
Blijf steeds op de hoogte en volg onze updates via Facebook en LinkedIn. Of schrijf je in op onze nieuwsbrief.