Denkt u eraan om samen te werken met influencers? Hoe kan u zich optimaal indekken tegen mogelijke risico’s?

Denkt u eraan om samen te werken met influencers? Hoe kan u zich optimaal indekken tegen mogelijke risico’s?

 

 

 

 

 

 

Denk eraan: een overeenkomst is altijd wederzijds. Goede afspraken maken goede vrienden!

Denkt u eraan om samen te werken met influencers?

 

De opkomst van sociale media zorgt ervoor dat mensen wereldwijd met elkaar connecteren. De wereld is een klein dorp waarin sociale kringen zich hebben omgetoverd tot wereldwijde online communities.

De stijgende populariteit en toenemende kracht van sociale media is voor ondernemers de ideale manier om hun producten of diensten aan de man te brengen. Ondernemers beseffen maar al te goed dat ze niet achterop mogen hinken en ook zij – en niet alleen de grote multinationals – beroep moeten doen op online marketing.

Hiervoor worden niet alleen marketing bedrijven ingeschakeld die zich specialiseren in sociale media, ook wordt steeds meer beroep gedaan op sociale media influencers. Deze spelers zijn niet meer weg te denken uit de toekomst.

Goed om dus even stil te staan bij de mogelijke juridische implicaties voor uw onderneming. Influencers inzetten om een bepaald product of een dienst te promoten is namelijk niet zonder risico. 
 

Verbintenissen-en contractenrecht

Het verbintenissen-en contractenrecht is essentieel in de relatie tussen een onderneming en influencer. Vaak wordt er onvoldoende stilgestaan bij de vele voordelen die een contract kan opleveren voor beide partijen. Het zorgt er namelijk voor dat jullie beiden worden beschermd in geval van meningsverschillen tijdens of bij beëindiging van de opdracht.

Stel bijvoorbeeld dat u een influencer inschakelt om een video te maken om uw onderneming in de spotlights te zetten. U bent niet tevreden met het tussentijds resultaat en wenst de samenwerking stop te zetten. U heeft hiertoe het recht, maar als u hier niet doordacht mee omspringt, kan dit uiteraard negatief uitdraaien. In dit geval zijn er namelijk al prestaties geleverd: wat met de betaling? Moet u de volledige opdracht betalen, een deeltje of helemaal niets? Wat als de influencer volhoudt dat hij of zij alles heeft gedaan zoals afgesproken? Was dit mondeling of staat dit op papier? Wie is aansprakelijk? Erger nog, uw onderneming kan op een negatieve manier worden uitgelicht op het platform van de influencer. Vergeet niet dat u in de eerste plaats beroep doet op influencers door het grote bereik die zij online hebben…

Een goede overeenkomst is dus onontbeerlijk om dergelijk benarde situaties te vermijden. Omschrijf dus steeds goed de voorwaarden van de samenwerking in de overeenkomst. In veel gevallen zal een influencer op zelfstandige basis werken, waardoor een zelfstandige samenwerkingsovereenkomst in dat geval de beste optie is.  Kom er hier alles over overeenkomst met een inlfuencer te weten. 

Mint advocaten kan u bijstaan in al deze stappen: van het intake-gesprek tot de onderhandelingen en het afleveren van een samenwerkingsovereenkomst volgens uw voorkeuren. 

Een tipje van de sluier? Zoals vermeld, moet een overeenkomst goed onderhandelde voorwaarden omvatten, zoals betalingsvoorwaarden, wettelijke garanties, aansprakelijkheidsclausules, alsook de mogelijkheden tot het vroegtijdig beëindigen van de overeenkomst. 

Zo is het voor een ondernemer van belang om van de overeenkomst te kunnen afzien wanneer deze hem geen voordeel meer biedt en om latere aansprakelijkheid te voorkomen. Daarnaast moet u ervoor zorgen dat eventuele contractuele bepalingen voldoen aan de toepasselijke wetgeving, zoals de bepalingen van het wetboek van economisch recht. Ook bepaalt u best dat influencers zich onthouden van samenwerking met concurrenten of andere derde partijen tijdens de looptijd van het contract. Door dit te doen, kan u uw merk beschermen en u wapenen tegen mogelijke juridische problemen. 

Een goede overeenkomst levert niet alleen voordelen op voor u. Ook voor een influencer is het van belang om de juridische implicaties van een contract te begrijpen, zodat ze zichzelf wettelijk kunnen beschermen, terwijl ze inhoud van hoge kwaliteit blijven bieden.

Denk eraan: een overeenkomst is altijd wederzijds. Goede afspraken maken goede vrienden!

Maar wat als u de samenwerking wenst stop te zetten? Kom er hier alles over te weten. 

Neem gerust contact op met Mint advocaten indien meer informatie wenst!

Blijf steeds op de hoogte en volg onze updates via Facebook en LinkedIn. Of schrijf je in op onze nieuwsbrief

 

Contacteer ons

Gerelateerd nieuws

 

Ooit al eens gehoord van het Content Creator Protocol (CCP)?

Ooit al eens gehoord van het Content Creator Protocol (CCP)? Een must-read voor elke ondernemer die een samenwerking aangaat met content creator of influencers. 

 

Wat als een influencer u zwart maakt na een samenwerking die verkeerd is afgelopen?

Als u in uw overeenkomst met een influencer duidelijk omschrijft wat van hem/haar verwacht wordt, zal de samenwerking eindigen van zodra de influencer heeft gedaan wat is afgesproken.

 

Samenwerken met influencers: een goed idee?

Voor een vlotte samenwerking met influencers zijn duidelijke afspraken een must. Dergelijke afspraken vermijden misverstanden en discussies tijdens het project. Goede afspraken helpen ook om het nodige vertrouwen op te bouwen tussen de influencer en uw merk. U doet dit best op basis van een schriftelijke overeenkomst waarop jullie later makkelijk kunnen terugvallen.

 

Ondernemer op verhoor: tips en trucs

Help, u hebt als ondernemer een uitnodiging gekregen voor een verhoor. Zowel in het kader van een verhoor bij de politie als voor de sociale inspectie kunt u volgende tips gebruiken.