Is het hoog tijd voor tijdregistratie?

Tijdsregistratie verplicht volgens Belgische/EU-rechtspraak. Mint advocaten kan helpen.

"De verplichting van tijdsregistratie dient wel niet noodzakelijk via een prikklok te gebeuren. Zo kan dit ook via online Cloud-applicaties"

Expertise: Arbeidsrecht

In een arrest van 22 mei 2020 van het Arbeidshof te Brussel oordeelde de rechter dat een werkgever verplicht is de arbeidstijd van al zijn werknemers te registeren.

U kan begrijpen dat dit verregaande implicaties kan hebben waardoor het van belang is om hier dieper op in te gaan.

Europese tendens

In principe is het in België niet verplicht de arbeidstijd van al uw medewerkers bij te houden. Dit is enkel verplicht voor medewerkers met flexibele uurroosters, glijtijden of ploegen.

Het Hof van Justitie had evenwel reeds geoordeeld dat dit niet in regel is met richtlijn 2003/88/EG. Volgens het Hof kan de dagelijkse en wekelijks arbeidsduur van werknemers enkel gecontroleerd worden door het invoeren van een tijdsregistratiesysteem.

De verplichting van tijdsregistratie dient wel niet noodzakelijk via een prikklok te gebeuren. Zo kan dit ook via online Cloud-applicaties (ook mogelijk bij telewerk).

Arrest van het Arbeidshof Brussel

Voorgaande rechtspraak werd recent ook bevestigd in de Belgische rechtspraak. Deze zaak handelt over een discussie van uitbetaling overuren na beëindiging van de arbeidsovereenkomst. De medewerkster meende een groter aantal overuren te hebben gepresteerd, hetgeen de werkgever betwistte.

In casu werd de medewerkster in het gelijk gesteld en werd de Europese rechtspraak – weliswaar genuanceerder-  overgenomen.

Het Hof oordeelde dat het de tot de verplichting van de werkgever behoort om een objectief, betrouwbaar en toegankelijk systeem op te zetten waarmee de dagelijkse arbeidstijd van iedere werknemer wordt geregistreerd. Doet de werkgever dit niet zal hij moeten kunnen aantonen welke arbeidsuren werden gepresteerd minstens moeten kunnen aantonen dat gepresteerde uren waarop de (ex-)werkneemster beroep meent te kunnen doen, niet werden gepresteerd.

Gevolgen voor de werkgever

Wij menen dat hieruit niet noodzakelijk dient te worden afgeleid dat ieder werkgever nu verplicht is een tijdsregistratiesysteem op poten te zetten. Het zal wel noodzakelijk zijn dat u hierover duidelijke afspraken met uw werknemers maakt op welke manier de arbeidstijd kan worden nagegaan.

Zo kan er in het arbeidsreglement worden bepaald dat er geen overuren mogen worden gepresteerd of deze enkel toegelaten zijn na uitdrukkelijke toestemming van de leidinggevende.

Indien medewerkers wel vrij overuren mogen presteren, kan het een goed idee zijn om deze dagelijks / wekelijks te laten goedkeuren. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van een elektronisch bestand dat vrij toegankelijk is.

Concreet zal u als werkgever dus een systeem moeten invoeren waardoor u de arbeidstijd kan controleren. Deze afspraken kan u invoeren bij arbeidsreglement of via individuele overeenkomst. Doet u dit niet, geldt er dus een omkering van bewijslast en is het aan u als werkgever om aan te tonen welke werkuren er wel correct zijn.

Mint advocaten kan u steeds helpen met het uitdenken en invoeren van een dergelijk systeem dat aangepast is aan de noden van uw onderneming.

Vragen of meer informatie

Contacteer ons

Hebt u vragen of wenst u meer informatie? Aarzel dan niet om ons te contacteren. 

Blijf steeds op de hoogte en volg onze updates

Arbeidsrecht

Gerelateerd nieuws

Vandaag de dag komen nieuw samengestelde gezinnen vaker voor.
Het RIZIV voert op deze correcte toepassing controle uit via de Dienst voor Geneeskundige Evaluatie en Controle.
In ons derde thema focussen we ons op gescheiden ouders met minderjarige kinderen.
In de blog van deze week focussen we ons op gezinnen die samenwonen met hun gemeenschappelijke kinderen.
In onze eerste case in het dossier successie- en vermogensplanning nemen wij kinderloze koppels onder de loep.
Ondernemers focussen op hun kernactiviteiten; vermogens- en successieplanning is vaak ver-van-hun-bed.
U bent aandeelhouder en bestuurder van een vennootschap. Dit brengt heel wat complexe wetgeving met zich mee.
Als ondernemer komt u vaak in aanraking met diverse contracten in allerlei vormen.

Gratis

Voorstel op maat

*De kmo-portefeuille of werkbaarheidscheques kunnen enkel gebruikt worden in het kader van een advies.

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist

Download

Checklist